در این قسمت ما برای شما یک برنامه ی کاربردی بسیار ساده که با MMB میتوان ساخت را آموزش میدهیم .
صفحه ای به اندازه ی 300 در 400 ایجاد کنید . ( اگر دوست داشتید می توانید سایر اختیارات را در زیر منوی Project Settings انجام دهید )
صفحه ای مانند صفحه ی شکل زیر ، طراحی کنید :
این صفحه همانطوری که در شکل مشاهده میکنید ، از کنترل های زیر تشکیل شده است .
توجه داشته باشید که موارد 4 تا 7 در بالاترین لایه یعنی Master Top Layer قرار دارند ، بخاطر همین اشاره ای به آنها در شکل نشده است .
توضیحات مورد 1 :
این چهار دکمه که یکی پس از دیگری کپی هم هستند از قسمت جعبه ابزار (Object Toolbar (popup که در سمت چپ برنامه قرار دارد ، انتخاب شده اند .
همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید ، این شکل جعبه ابزار (Object Toolbar (popup را نشان میدهد .
برای استفاده اشیای موجود در این جعبه ابزار فقط کافی است که نشانگر ماوس را بر روی آن ها برده و با کلید روی کنترل مورد نظر و کلید دیگر روی پنجره ی کاری برنامه ، آنها را در دسترس قرار دهید .
که سومین عضو این جعبه ابزار است ، باعث ایجاد Text Button (دکمه) میشود . اگر ماوس را روی عضوهایی همانند این که دارای یک فلش سیاه رنگ در گوشه ی پایین-راست است ، نگاه دارید ، باعث میشود که سایر عضوهای مشابه این عضو که به گونه ای زیر عضو آن هستند ، به نمایش در بیایند .
مثلا اگر ماوس را روی عضو Text Button نگه دارید ، میتوانید سایر عضوهای مشابه این عضو را مشاهده و از آنها استفاده کنید .
شما این چهار دکمه را با عمل انتخاب-رها /کپی-پیست انجام دهید و با دوبار کلید روی دکمه ها نام آن ها را مطابق شکل تغییر دهید .
همانطوری که در شکل 4 مشاهده میکنید ، در قسمت Label ، نام اصلی کنترل که در برنامه مورد استفاده قرار میگیرد ، وجود دارد .
بعد از اینکه دکمه ها را قرار دادید و یک نام برای هر کدام مشخص کردید . بر روی یکی از آنها کلید کرده و به قسمت Effects --> MMB Effects --> Glow رفته و افکت Glow را روی دکمه ها اعمال کنید .
در کادرتبادلی جدیدی که ظاهر شده است ، میتوانید نحوی نمایش Effect را روی کنترل ( در اینجا دکمه ) تعیین و اعمال کنید .
همانطوری که در شکل 6 مشاهده میکنید ، مشابه شکل تنظیمات را انجام دهید .
بعد از اینکه شما این کار را انجام دادید MMB به طور خودکار افکت ایجاد شده را با نامی که در Label شکل 6 مشخص کردید همراه Text Button ای که این افکت را روی آن اعمال کردید ، گروه بندی میکند .
شما این کار را برای هر 4 دکمه انجام دهید .
توضیحات مورد 2 :
یک شی Text () را از جعبه ابزار انتخاب کرده و در محیط کاری برنامه قرار دهید .
با دوبار کلید کردن روی آن محتویات آن را به ": Show Button Glows" تغییر داده و ذخیره کنید .
شما میتوانید از یک Text به عنوان یک Link استفاده کنید ، برای اینکار در Text Property نوشتهیتان ، در قسمت Actions تیک Enable Actions را روشن کرده .
همچنین میتوانید رنگ نوشته را به هنگام رفتن ماوس روی Text یا کلید روی آن تعیین کنید .
توضیحات مورد 3 :
روی در قسمت جعبه ابزار کلیک کرده تا یک Dynamic FX ( افکت محرک) قرار داده باشید .
بعد از انتخاب این عضو ، برای تعیین اندازه و موقعیت FX ، در محیط کاری برنامه ، Drag-Drop (کشیدن-رهاکردن) کنید تا FX شما ظاهر شود .
با دوبار کلید روی شی FX ، کادرتبادلی خصوصیات Dynamic FX ظاهر میشود .
شما برای اینکه بتوانید ، Autorunای شبیه شکل 1 ایجاد کنید ، میتوانید از تنظیماتی که در شکل 7 برای نوع نمایشی Dynamic FX استفاده شده است ، استفاده کنید .
نمایش و ظاهر شدن افکت Glow اطراف
روی گروهی از افکت Glow و Text Button ای که ایجاد کرده اید ، دوبار کلید کنید تا کادرتبادلی با عنوان Group ظاهر شود . در این قسمت تمامی اعضای گروهی که گروه بندی شده اند ، نمایش داده میشود .
روی دکمه دو بار کلیک کنید تا کادرتبادلی Text Button ظاهر شود . برای اینکه بتوانید برای دکمه Actionای اضافه کنید میتوانید از دکمه هایی که در قسمت Actions (قسمت پایینی) قرار دارند ، استفاده کنید .
چون عملکرد ما نیازی به نوشتن برنامه ی زیادی ندارد ، از دکمه Interaction with other objects استفاده میکنیم .
بعد از کلید روی این دکمه کادر تبادلی Interaction with other objects ظاهر میشود .
همانطور که در شکل 9 مشاهده میکنید ، در قسمت Action ما Show/Fade out را انتخاب کرده ایم تا به هنگام نمایش شی ای که در قست Object قرار است انتخاب شود به نرمی محو گردد . در قسمت Object ما عکس افکت Glow شده ی دکمه را به عنوان شی ای که قرار است ظاهر شود و بعدا به نرمی مخفی شود انتخاب کرده ایم .تنظیمات دیگر را به مانند تنظیمات شکل به حال خود رها کنید.
این عمل ها زمانی انجام میشود که ماوس روی دکمه برود و وقتی که ماوس روی دکمه رفت ، افکت Glow شده ی ما نمایش داده خواهد شد و وقتی ماوس از محوطه دکمه خارج شود ، عکس افکت Glow شده به نرمی محو میگردد .
این کارها را برای سه دکمه ی دیگر انجام دهید .
صفحه ای جدید به صفحه ی قبلی پروژه خود اضافه کنید .
برای پس زمینه آن یک عکس انتخاب کنید (Background) یا از Dynamic FX (آتش-Fire) استفاده کنید.
یک تکست حاوی متنی که نشان دهنده ی وارد کردن رشته در EditBox باشد را اضافه کنید . زیر این تکست یک EditBox اضافه کرده و نام آن را به دلخواه (در اینجا MessageBox ) تغییر دهید . مانند شکل زیر در قسمت Output در مقابل کادر String نامی که میخواهید از آن به عنوان متغیر استفاده شود را وارد کنید ( در اینجا $MessageBox) علامت $(دلار) بعد از نام متغیر نشان دهنده ی آن است که این متغیر از نوع String (رشته ای) است ، که در اکثر زبان های برنامه نویسی این کاراکتر بیان کننده ی این موضوع است. سپس سایر تغییراتی که دوست دارید اعمال شود را انجام دهید .
سایر توابع برنامه از طریق دکمه جادوگر (Wizard)[ ] قابل دسترسی و مشاهده هستند .
اگر کد نوشته شده ی شما ، درست نباشد ، یعنی دارای خطاهای نحوی MMB باشد ، MMB با اعلان پیغامی مبنی بر نادرست بودن خط نوشته شده ، آن قسمت را نادیده میگیرد .
نام این دکمه را Show MSG EX قرار دهید .
MMB-Title : عنوان پیغام
شما میتوانید به جای عدد 1 در کد بالا ، اختیارات دیگری که وجود دارد را قرار دهید .
برای مثال : دکمه های پیغام هم Ok و Cancel باشند ، آیکون پیغام به صورت پرسشی باشد و دومین دکمه ، دکمه ی پیشفرض انتخابی باشد ؛
یا اینکه ، حاصل جمع آنها را نوشت ، یعنی :
در قسمت پایین تر مثال صفحه ی دوم ، یک تکست و یک EditBox دیگری رو قرار داده ام تا در این EditBox محل دایکتوری جاری فایل Exe ، نوشته شود .
برای اینکار ، یک تکست و یک EditBox جدید دیگری را اضافه کنید و نام متغیر EditBox را به $DirBox تغییر دهید .
روی آیکون صفحه ی دوم ، دو بار کلیک کنید تا پنجره خصوصیات صفحه ظاهر شود .
تابع LoadText نیز ، دو آرگمان میگیرد ، اولین آرگمان شی یا کنترل مقصد است که در اینجا EditBoxمان است و دومین آرگمان نیز متن نوشته است .
ما برای آنکه محل دایرکتوری فایل Exe را در EditBox به نمایش در بیاوریم ، از کلمه ی کلیدی <SrcDir> استفاده میکنیم .
وقتی برنامه را اجرا میکنید ( یعنی وقتی دکمه ی را میفشارید ) در EditBox محل نصب برنامه MMB را نشان میدهد ، چرا که محل کامپایل فایل Exe آنجاست . حال اگر بخواهیم محل فایل Exe ساخته شده، در EditBox ظاهر شود ، باید به همراه فایل Exe یک فایل Player نیز در دایرکتوری Exe قرار گیرد .
برای ایجاد این فایل Player به ترتیب به Tools-->Designer settings رفته و در قسمت To Run or Test Current page که قبلا توضیح داده شده است ، دکمه ی رادیویی Run External player in the location را بفشارید و محل فایل Exeای که میخواهید در آنجا کامپایل شود را انتخاب کنید . برای مثال : شما میخواهید فایل Autorun.exe را در دایرکتوری D:\Sample قرار دهید .
بعد از کلید روی دکمه سه نقطه و انتخاب محل، دکمه Ok را بفشارید .
بعد از اینکه مجددا برنامه را اجرا کردید ، دیگر برنامه یک Exe موقت در دایکتوری که قرار داده اید ایجاد میکند و آن دایکتوری میشود دایرکتوری Source و هرجا که player باشد ، دایرکتوری Source همانجا میشود حتی اگر در هر دیسک خوان قرار بگیرد !
به ترتیب Project-->Check & Distribute یا با استفاده از دکمه فوری آن در جعبه ابزار Main ، کادر تبادلی Check & Distribute ظاهر میشود .
تنظیمات دلخواه را انجام دهید یا مانند شکل قسمت ها را برای ایجاد مثال مشابه پر کنید .
حال فایل Exe ما برای مصرف Autorun آماده است .
به محلی که فایل Exe را در آن ایجاد کرده اید بروید (برای مثال شکل زیر)
فایل Autorun.inf : این فایل ، فایل اصلی برای خواندن فایل Exe میباشد . این فایل مستقیما توسط سیستم عامل خوانده میشود و بنابه دستوراتی که در آن قرار داده شده است ، عملیاتی انجام میدهد .
دستور =OPEN در خط دوم ، دستور اجرای فایلی که بعد از مساوی قرار داده شده است را به سیستم عامل برمیگرداند.
دستور =ICON نیز ، آیکون دیسک را مشخص میکند .
دیگر این فایل مانند Exe ی MMB نیاز به فایل Player ندارد و در همانجایی که فایل Exe ای که قرار است اجرا شود ، فقط با گرفتن نام فایل و پسوند آن فایل (مسیر فایل)، آن را اجرا میکند .
یعنی نباید بعد از مساوی چنین نوشت :
پس :
پس اگر هدفمان ایجاد Autorun برای اجرا شدن در سایر رایانه هاست و مسلما هم همان است ، باید از دستور True (یعنی قرار دادن مسیر Autorun.EXE در مقابل دستور =OPEN) استفاده کنیم .
اگر هم فایل EXE یا هر فایل دیگری که قرار است اجرا شود در دایرکتوری های تو در توی دیگری باشد ، مثلا اگر همین فایل Autorun.EXE در D:\Sample\Layer1\Layer2\...\Autorun.EXE باشد ، در مقابل دستور =OPEN مسیر Layer1\Layer2\...\Autorun.EXE را مینویسم .
توضیحات بالایی برای دستور =ICON نیز صادق است .
برای درک بهتر و مشاهده ی مثال این دو پست ، در زیر لینک دانلود مثال ساخته شده قرار داده شده است ، که میتوانید آن را دانلود کرده و بنا به آن مثالی به مانند آن بسازید :